פרשת קדושים - יום השואה

וּשְׁמַרְתֶּם אֶת כָּל חֻקֹּתַי וְאֶת כָּל מִשְׁפָּטַי וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם אֲנִי ה' (יט,לז) וּשְׁמַרְתֶּם אֶת חֻקֹּתַי וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם אֲנִי ה' מְקַדִּשְׁכֶם (כ,ח) וּשְׁמַרְתֶּם אֶת כָּל חֻקֹּתַי וְאֶת כָּל מִשְׁפָּטַי וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם וְלֹא תָקִיא אֶתְכֶם הָאָרֶץ אֲשֶׁר אֲנִי מֵבִיא אֶתְכֶם שָׁמָּה לָשֶׁבֶת בָּהּ (כ,כב) וִהְיִיתֶם לִי קְדשִׁים כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי ה' וָאַבְדִּל אֶתְכֶם מִן הָעַמִּים לִהְיוֹת לִי.
השבוע נתחיל מבחינה מסוימת את החלק השני של ספר ויקרא. בניגוד לפרשות הראשונות של הספר, בפרשתנו אין כמעט איזכור של נושא הקורבנות, המשכן, טומאה וטהרה וכדומה[1]. בין ריבוי המצוות בפרשה מושתלים משפטי מפתח המדגישים את חשיבות קיום המצוות, ואף את השלכות אי-קיומן. התורה מלאה מנושא זה, ואף הרמב"ם קבעו כאחד מעיקרי האמונה "השם יתברך נותן שכר למי שעושה מצות התורה, ויעניש למי שעובר על אזהרותיה".
עיסוק בעיקרון השכר והעונש מביא אותנו פעמים רבות לשאלת השואה. בשאלה הפופולרית 'איפה א-להים היה בשואה' לא נעסוק מן הסיבה הפשוטה שכאשר מתרחש אירוע כל כך גדול ומשמעותי בקנה מידה עולמי זו ההוכחה הכי גדולה בשבילנו שא-להים היה מעורב בו. השאלה שיכולה להישאל היא: לָמַה זה קרה? נקדים ונאמר כי אין אנו מתיימרים חלילה להשיב על שאלה זו, אלא רק לעדן את המחֲשבה בנושא.
ראשית, לצערנו, רוב התשובות המושמעות נמצאות בְּשדה זר לתפיסת היהדות והוא 'שדה הגמול'. הסמל המערבי לעשיית דין הוא המאזניים[2], תפיסת האל בכלים של המשפט הרומי מולידה ציור בו בכף אחת נמצאים החטאים, והאל כביכול מניח עונשים על הכף השניה עד שנוצר איזון. האל נתפס כסוג של חנווני המְחשב חשבונות של חטאים מול עונשים, ומצוות מול שכר. לפי זה אכן דברי חכמים "אין מיתה בלא חטא ואין יסורים בלא עוון" (בבלי שבת נה)[3] מוסברים כפשוטם. תפיסה זו מולידה חשיבה לפיה השואה היא עונש מאת הבורא על חטאו של הדור; דיבור בתפילה \ התבוללות \ ציונות \ ועוד כהנה וכהנה[4].
עלינו להבין שהתשובה אינה בשדה הגמול, דין הבורא יתברך אינו כַמאזנים אשר ברומי. בוודאי כשמדובר באירוע לאומי, אך גם באירוע פרטי, לקדוש ברוך הוא יש שיקול אחר, שיקול מטה-משפטי ושמו: נצח. השאלה אינה מופנית כלפי העבר, אלא כלפי העתיד: לְמה זה קרה. אין זה בא להמעיט מחומרת עשיית חטאים, אך יש להתחזק בענווה כלפי שפיטת הנהגת השם. את השיקול לפרטיו כמובן אין אנו יודעים, התשובה לשאלה נשגבת מִבִּינתנו, ניתן אולי לשערהּ בפרספקטיבה של שנים, אך הִשְׂכּלנו להבין באיזה מישור היא נמצאת.
            "נזכור ולא נשכח את פשעי העבר, נשמור על הבית ועל המדינה" (א. הופמן)         שבת שלום,  -חנן-

[1] אגב, כשנבדוק היכן נגמרת היחידה של פרשת קדושים ורצף המצוות הכלליות נגלה שלמען האמת סופה הוא סוף הספר. פרשת בהר מסתימת בפסוק "אֶת שַׁבְּתֹתַי תִּשְׁמֹרוּ וּמִקְדָּשִׁי תִּירָאוּ אֲנִי ה' ", הֶעתק של פסוק מפרשתנו (יט,ל).
[2] במיתולוגיה, בִּיתהּ של אלת החוק העליון 'תֶמיס', אלת הצדק אַסְטְרֶאַה, הלכה עם מאזניים בידה.
[3] את המשפט הזה אנו שומעים הרבה, וזוהי דוגמה קלאסית לציטוט מאמר מדברי חז"ל מבלי לעיין במקורו. בסוגיה שם במסכת שבת הגמרא דנה האם משפט זה שאמר רבי אמי הוא נכון, ומקשה שהרי "ארבעה מתו בעֶטְיוֹ של נחש", בלי חטא ספציפי. ואכן מסקנת הסוגיה היא: "תיובתא דרבי אמי תיובתא", דהיינו- קשים דבריו.
[4] ואף על פיגועי המרצחים ברחובות ישראל בימינו יש המשיבים בדרך זו.

2 תגובות:

  1. מצד שני.
    אי אפשר להתעלם מההופעות הרבות בספרות החזלית של יחס "חשבוני" למצוות ולעבירות. האמירה היא יותר מהסוג של: "תחשוב שהכל תלוי במעשה הקרוב כי הכל תלוי על בלימה", אבל עצם הרעיון של ההתחשבנות הוא לא זר, גם אם קשה לנו בתפיסה היום.

    יישר כח!

    השבמחק
  2. חודש טוב ומבורך אסף.
    אמת דבריך. לכן זהו שיקול ולא הפרמטר היחיד. במידה והוא לא מתנגש - נערך משפט 'קלאסי'. אבל בעומק הדברים - תמיד הוא מצטרף.
    אתן לך צידה לדרך, הגמרא במסכת ראש השנה, דימוי יהודי: "אמר רבי כרוספדאי אמר רבי יוחנן: שלשה ספרים(!) נפתחין בראש השנה". הדין הוא בצורה של ספר, אתה פרק בספר האומה, עכשיו נדון אותך. החיים שלנו בעיני ה' הם ספר ולא מאזניים, תחשוב על זה.. (מאזניים-ספר; בכמה מימדים? מה המניע? מקום הזמן?).
    ברוך תהיה.

    השבמחק