פרשת קורח - היררכיה יהודית

וַיִּקַּח קֹרַח בֶּן יִצְהָר בֶּן קְהָת בֶּן לֵוִי וְדָתָן וַאֲבִירָם.. וַיָּקֻמוּ לִפְנֵי מֹשֶׁה וַאֲנָשִׁים מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל חֲמִשִּׁים וּמָאתָים נְשִׂיאֵי עֵדָה קְרִאֵי מוֹעֵד אַנְשֵׁי שֵׁם. וַיִּקָּהֲלוּ עַל מֹשֶׁה וְעַל אַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם: רַב לָכֶם, כִּי כָל הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים וּבְתוֹכָם ה', וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל ה'?
השבת אנחנו ממשיכים ללוות את עם ישראל בתקופת ההליכה במדבר. בשבוע שעבר נתבשר עם ישראל בהארכה משמעותית של שהותו במדבר עד הכניסה לארץ ישראל[1], ובפרשתנו נקרא על אתגר יוצא דופן בנוף הנסיונות של העם מאז יציאת מצרים – מחלוקת קורח ועדתו. הטענה של קורח מאוד פשוטה: "כָּל הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים"; לדבריו אין מקומה של ההיררכיה בתוך היהדות. איך הוא יודע? הוא קרא את סוף הפרשת הקודמת בה נאמר "וִהְיִיתֶם קְדֹשִׁים לֵאלֹהֵיכֶם". טענת קורח היא לגיטימית למדי, אולי יותר מכל תלונות בני ישראל עד הלום[2]. הדבר המתמיה הוא שדווקא קרח ועדתו נענשים בעונש הקשה ביותר הכרוך בשינוי סדרי הבריאה; שריפה, מגיפה וכמובן הִבָּלעות באדמה. קושי נוסף מתעורר בצורת ההתמודדות של המנהיגים- "בֹּקֶר, וְיֹדַע ה' אֶת אֲשֶׁר לוֹ וְאֶת הַקָּדוֹשׁ וְהִקְרִיב אֵלָיו", לכאורה נראה שמשה לא משיב בצורה עניינית לקורח בדבר חלוקת המעמדות אלא רק מוכיח את קביעתה על ידי הקדוש ברוך הוא. אם כן, מה יש בה בטענת קורח?
ראשית נאמר שהדרישה הזו לאחידות רמות בעם אינה נחלת העבר המקראי אלא תנועה המלווה את כלל האנושות לאורך ההיסטוריה. לדוגמא, הרקע שהוביל למהפכה הצרפתית היה הבדלי המעמדות הגבוהים; אנשי האצולה והכמורה חיו חיי עונג ומותרות בעוד פשוטי העם עבדו קשה למחייתם. חשבו האזרחים: מה צורך יש בהנהגה? כולנו בני אדם, אין סיבה שתהיה היררכיה. "בית שכולו ספרים אינו צריך מזוזה" (טענת קורח במדרש תנחומא). המהפכה אמנם חרטה על דגלה את עיקרון השיוויון, אבל שוויון היא לא הביאה. אט-אט החלה להיווצר אליטה חדשה, ושוב נפערו הבדלי המעמדות. גם היום, הרעיון שכל בני האדם שווים הוא מעקרונות היסוד של הדמוקרטיה המערבית. אלא שמעולם הוא לא התקיים בצורה מלאה.
'מנהל ההיסטוריה', הלא הוא בורא עולם, מלמדנו שהרבדים בחברה הם דבר בלתי נמנע, המדרג טבוע בסוציולוגיה של הכלל. כעת השאלה היא כיצד דואגים להחיל אותו במציאות בצורה מיטבית כך שאף שכבה לא תיפָּגע. בנקודה זו באה התורה ואומרת: ההיררכיה לא תהיה בחירית, אלא סגולית, 'מונחתת'. מוקד קביעת המעמד הינו 'בריאה' של השם ולא בחירה של האדם. מטהו של אהרן פורח לא בגלל שהוא יותר צדיק, אלא פשוט כיוון שהשם החליט, "וַיִּבָּדֵל אַהֲרֹן לְהַקְדִּישׁוֹ"(דברי הימים א כג). קורח קרוב אל האמת[3], ביהדות אין היררכיה כבכל העמים, לכן העונש כה חמור. הסכנה בהנחה נכונה חלקית גדולה הרבה יותר מכל תלונת שווא שהועלתה עד כה במדבר.
לפי זה יוצא שהעובד בבית המקדש, בפולחן הא-ל, לא עבר 'מבחני סמיכה לכהנות', וכך בית המקדש מלא באנשים מכל השכבות הסוציו-אקונומיות של אוכלוסיית העם. היתרון הגדול של שיטה זו הוא שכולם מעורבים בבית ה' באותה מידה, השיפוצניק, עורך הדין, הרב והחקלאי. לכל אחד מישראל יש חבר כהן שנמצא במקום המקודש ומייצג אותו. כל ישראל שייכים.

            "יְראוּ אֶת ה' וַעֲבַדְתֶּם אֹתוֹ בֶּאֱמֶת בְּכָל לְבַבְכֶם" (מתוך ההפטרה). שנזכה.     שבת שלום,  -חנן-



[1] יש לציין שלדעת פרשנים רבים פרשת קורח קדמה כרונולוגית לפרשת המרגלים. לדוגמא- רבינו אברהם אבן עזרא.
[2] יש לשים לב שבדברינו כאן נעשתה הפרדה בין טענתו של קורח לבין מניעיו. וגם בהם יש לדון.
[3] נקודה למחשבה: ר' צדוק מלובלין כותב שלעתיד לבוא תתקבל טענתו של קורח במציאות באופן מלא (צדקת הצדיק סה).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה