חג הפסח - הכשרת המטבח

השבוע לשם שינוי, בעקבות שאלות רבות שקיבלנו, אתן הדרכה פרקטית להכשרת המטבח לקראת חג הפסח. לטובת הנוחות הדברים כתובים בצורה קלילה וללא הסברים.
להרחבות נא שלחו הודעה. 

·    סירים וסכו"ם – ניקוי והגעלה. סירי טפלון (PTFE) כשיש חריצים בציפוי –  לא להכשיר.
מחבתות – ליוצאי ספרד – ניקוי והגעלה. ליוצאי אשכנז – ליבון קל.
·    כלי חרס ופורצלןלא להכשיר.
כלי זכוכית ופיירקס – ליוצאי ספרד – ניקוי בלבד. ליוצאי אשכנז – לא להכשיר.
כלי פלסטיק – ניקוי והגעלה.
·    תנור – ניקוי יסודי (יציקת כמות נדיבה של חומר ניקוי באזורים הקשים לניקוי)[1], הפעלה על החום המקסימלי [גופי החימום בלבד, לא בתכנית 'טורבו'] למשך כחצי שעה.
תבניות אמייללא להכשיר. ניתן לעטוף בנייר כסף. רשתות שלא מניחים ישירות מאכלים – יש להניחן בתנור בעת הכשרתו, ולעוטפן בנייר כסף.
·    כיריים – ניקוי החצובות והמשטח, אפשר להחמיר לעטוף החצובות בנייר כסף.
·    פלטת שבת – ניקוי, חימום למשך חצי שעה, עיטוף בנייר כסף.
·    מיקרוגל[2] – ניקוי יסודי (כולל הגומי שבדפנות), המתנת 24 שעות, חימום צלוחית עם מים במשך חמש דקות. יש מכסים את המאכלים במהלך הפסח. צלחת התחתית – ליוצאי ספרד בניקוי, יוצאי אשכנז לא יניחו מאכלים ישירות על התחתית.
·    שיש – ניקוי יסודי (בדגש על החריצים). ליוצאי אשכנז וכן יש מחמירים להכשיר בעירוי מים רותחים מקומקום פתוח המחובר לחשמל[3]. לחילופין, במקום העירוי ניתן לצפות בשעוונית.
כלים שמשמשים רק לדברים קרים - כגון קערות פירות וכדומה - ניקוי בלבד. 

שתי דרכי ההכשרה אשר ציינּו הן: הגעלה וליבון קל. ביצוען הוא פשוט יחסית, כל אחד יכול.
סדר הגעלה: יש להמתין 24 שעות מהבישול האחרון בכלי המוכשר וכן בסיר בו מכשירים. מרתיחים מים בסיר ביתי ומכניסים את הכלי המוכשר. [לפעמים ההכנסה מקררת את המים, לכן יש להשהות את הכלי במים עד שיחזרו לרתוח]. אין צורך להגעיל בבת אחת את כל הכלי, אפשר כל פעם להכניס חלק. לאחר ההגעלה שוטפים במים קרים.
סיר גדול, שאין כלי אחר שאפשר להכניסו אליו - יש למלא עד הסוף במים, להרתיח, וכשמבעבע - לשפוך כמות נדיבה של 'סודה לשתיה' והמים יגלשו על דפנותיו.
סדר ליבון קל: אין צורך לנקות את הכלי המוכשר. מניחים את המחבת (יבשה) על האש כשהתחתית כלפי מעלה ופיה כנגד האש. מצמידים חתיכת נייר מן העבר השני וכשמתחיל הנייר להיחרך – המחבת הוכשרה[4].
            שנזכה במהרה לבניין בית הבחירה וקיום חג הפסח כהלכתו   שבת שלום ופסח שמח,  -חנן-



[1] אפשר להכשיר את התנור אף אם אחר הניקוי נותר לכלוך הדבוק לדפנות, כיוון שנשרף ואינו ראוי למאכל כלל.
[2] מיקרוגל בו קיימת אפשרות של אפייה ממש [דפנותיו מתחממות] דינו כתנור.
[3] מפי טכנאים שמענו שיש לדאוג שתמיד יִשָּארו מעט מים בקומקום לבל יתקלקל גוף החימום של הקומקום.
[4] כלל חשוב: כל דבר הטעון הגעלה – אפשר להכשירו גם בליבון קל. עצה זו טובה כאשר קשה לנקות כלי הטעון הגעלה משום חריצים וכדומה, או אז- נלבנו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה