פרשת קרח - הפנמת הבחירה

וַתִּבָּקַע הָאֲדָמָה אֲשֶׁר תַּחְתֵּיהֶם, וַתִּפְתַּח הָאָרֶץ אֶת פִּיהָ וַתִּבְלַע אֹתָם וְאֶת בָּתֵּיהֶם.. וַיֵּרְדוּ הֵם וְכָל אֲשֶׁר לָהֶם חַיִּים שְׁאֹלָה.. וְכָל יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר סְבִיבֹתֵיהֶם נָסוּ לְקֹלָם כִּי אָמְרוּ פֶּן תִּבְלָעֵנוּ הָאָרֶץ. וְאֵשׁ יָצְאָה מֵאֵת ה' וַתֹּאכַל אֵת הַחֲמִשִּׁים וּמָאתַיִם אִישׁ מַקְרִיבֵי הַקְּטֹרֶת.. וְהִנֵּה הֵחֵל הַנֶּגֶף בָּעָם.. וַיִּהְיוּ הַמֵּתִים בַּמַּגֵּפָה אַרְבָּעָה עָשָׂר אֶלֶף וּשְׁבַע מֵאוֹת מִלְּבַד הַמֵּתִים עַל דְּבַר קֹרַח.. וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר: דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְקַח מֵאִתָּם מַטֶּה מַטֶּה לְבֵית אָב מֵאֵת כָּל נְשִׂיאֵהֶם.. וְהָיָה הָאִישׁ אֲשֶׁר אֶבְחַר בּוֹ מַטֵּהוּ יִפְרָח, וַהֲשִׁכֹּתִי מֵעָלַי אֶת תְּלֻנּוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הֵם מַלִּינִם עֲלֵיכֶם.
בפרשתנו פורץ ה'מרד' הגלוי הראשון בדבר הנהגתו של משה[1]. דברים קשים מטיח קורח כלפי משה וכלפי הבוחר בו, הטיפול בבעיה חריף ולא מותיר מקום לטעויות; האדמה בולעת את קרח ועדתו ואת כל רכושם, אש יוצאת מאת ה' ואוכלת את מקטירי הקטורת ובהמשך אף מגפה פוקדת את העם. לאחר גזר הדין המופתי הזה, מופיע נס מעט שונה בנוף: הוכחת אמיתות הבחירה באמצעות פריחת מטה אהרון. האמנם לא די בהוצאתם להורג של המערערים על ידי מופתים בכדי לאמת את הבחירה?
מסביר הרב אהרן בן שושן[2], שישנם שלושה שלבים במיגור תופעה חינוכית חמורה. השלב הראשון הוא פורענות ספציפית הפוגעת באדם עצמו, בשלב השני, במקביל, שאר הציבור נרתע, ובשלב השלישי יש לבצע הפנמה חיובית של העניין. ביחס לגרעין הממריד - ה' פועל בצורה של פורענות בקמים נגד משה. במקביל, שאר העם נרתע, אבל לטווח ארוך לא מספיקה צרתם של האחרים. הדבר דומה לילד שאביו אומר לו "אל תשחק בסכין, אתה עלול להיפצע כמו יוסי", והילד אומר בליבו: לי זה לא יקרה. כשה' רוצה להשריש את מהות הבחירה בקרב כללות האומה, ולא רק בחוטאים, הוא נוקט בדרך החיובית, הפריחה.
מדרכיו של בורא עולם למדים אנו מוסר השכל חשוב לגבי הדרך בה נחנך את ילדינו ותלמידינו. יכולת הפורענות הטוטאלית שמורה לחשבונות ה', אך כשם ששאר העם לא למד מחרון האף שפגע בקורח, כך לא ילמדו ילדינו לטווח ארוך מגערות או מכות חלילה. אם נדבר עם החניך רכות, נטרח להסביר לו בדרך התבונה וההגיון מהי הדרך הטובה ללכת בה ומהם המעשים הרעים שעליו להיזהר מהם, מזה יש לקוות שהוא ישמע.
המדרש (רבה יח,כג) מספר לנו על נס פריחת מטה אהרן - "גָזַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עַל הַמַּקֵּל וְנִמְצָא עָלָיו שֵׁם הַמְפֹרָשׁ". מחלוקת קורח מתעוררת שנתיים אחר יציאת מצרים, והשאלה היא: מה נשתנה? קורח היה במעמד הר סיני! ודאי האמין שה' בחר במשה, שהרי דיבר עמו בערפל. אלא שקורח טועה וחושב שמשה נכשל, ה' מאס בו, וכעת הוא מסרב להתפטר. התשובה לטענה היא הפריחה. הפריחה היא התחדשות הפרי, ה' מסביר לעם ישראל ששמו נמצא בכל התחדשות, ובכל יום בוחר מחדש בהנהגה.
הדבר דומה במידת מה לנושא הגירושין ביהדות. כידוע, בנצרות הקתולית לא קיימת אפשרות זו. בהנמקת סדר המסכתות בש"ס, גיטין ואחריה קידושין, אמרו הדרשנים: "להקדים רפואה למכה" – וזו לא רק בדיחה. חשוב מאוד ששני בני הזוג יהיו מודעים שיש אפשרות לפרק את הקשר, בכך הקשר אינו בנוי על הכרח וכפיה אלא על בחירה כל יום מחדש, האשה בבעלה והאיש באשתו.

אף אנו בוחרים ב"מחדש בכל יום תמיד מעשה בראשית"     שבת שלום, -חנן-


[1] במסורת נאמרו לנו מרידות נוספות. כגון - "אמרו: מה ראה בן עמרם שלא לצאת? מה אתם סבורים, יושב ויועץ עליכם עצות רעות וחושב עליכם מחשבות" (רש"י דברים  א).
[2] חתן חידון התנ"ך העולמי, תלמיד חכם עיוור, בעל "פרח אהרן".

5 תגובות:

  1. ישר כח!


    אין לי הערות על גוף הדברים, אבל כקשר עקיף, ובהיותך איש חינוך (למעשה ובהכשרה...), אשמח לשמוע את דעתך: האם אכן עלינו להסתכל על התורה כמקור למתודות חינוכיות? בסופו של דבר הרי זה "מקצוע נרכש", כלומר יש (אני מניח) תיאוריות מסובכות שפותחו ע"י דורות של אנשים מומחים בתחום ונבדקו מחקרית. ואמנם, יש רמה של אינסטינקט ראשוני וכן יש חינוך לילדים וכד' שמוטל על כל אחד מאיתנו, ואת זה בוודאי שניתן ללמוד גם ממקורותינו. אני שואל יותר על הרמה שנדרשת מ"מחנכים". יש לתורה אמירה בנושא לדעתך?

    שבת שלום!

    השבמחק
  2. שאלת גדולה שאלת ידידי.
    לגבי שאלה זו, האם קיימת "פסיכולוגיה יהודית" חלוקים רבותיי.
    לדעתו של הרב שרקי אין חיה כזו, לכן - פסיכולוגיה נלמד מהפסיכולוגים, כמו לגבי שאר חכמות העולם. כגון: לא נלמד אלקטרו-אופטיקה מן העובדה שקרן אור פני משה (אפקט פוטו אלקטרי?).
    לעומתו, לדעת ר' מיכאל אבולעפיה, בניגוד לשאר החכמות, חכמת הפסיכולוגיה מיוחדת במינה, ייחודיותה היא ב"הומניותה". כמו שאין חולק על כך שקיימת פילוסופיה יהודית, כך נאמר שקיימת פסיכולוגיה יהודית הנלמדת מן המקורות.
    לכולי עלמא, ניתן לזהות ביטויי פסיכולוגיה במקרא.
    שבוע טוב

    השבמחק
  3. מקורות: הרב שרקי - http://orot.tv/Article.aspx?id=998. ראיון (16 דקות)
    מיכאל אבולעפיה - בספרו "הגנן והפרי - המדריך הקטן לחיים מאושרים" נכתב בגבו:
    שבעים עקרונות בפסיכולוגיה יהודית לשינוי תפיסה עצמית, להשגת חוסן אישי ולפיתוח יכולת התמודדות עם משברים.

    השבמחק
  4. מעניין, תודה. אראה את הריאיון בהזדמנות (אתה יכול לנחש שאני די מתחבר לגישה הזו).

    נ.ב.
    אפקט פוטואלקטרי קורה רק במתכות, ככה שאם זה מה שקרה זה בהחלט מפתיע.

    השבמחק
    תשובות
    1. תראה ותגל נפשך.
      אל תשכח שהיו להם כתרים מסיני..

      מחק